
قطار سریعالسیر اصفهان به ریل اجرا باز میگردد
معاون استاندار: هدف از این طرح کاهش زمان سفر از اصفهان به تهران، ایمنی، سهولت و رفاه مردم و کاهش حوادث جادهای است

نفیسه زمانی نژاد|اصفهان- خبرنگار:
اجرای طرح قطار سریعالسیر اصفهان- قم- تهران با ۴۲۲ کیلومتر خط ریلی یکی از پروژههای مهم استان اصفهان است که اخیرا با تاخیر چند ماهه روبهرو بوده است، اکنون بنا به گفته «حجتالله غلامی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، با انجام اقداماتی موانع اجرای پروژه رفع شده و به زودی شاهد از سرگیری آن خواهیم بود.
نخستین قطار پرسرعت کشور
پروژه جدید قطار سریعالسیر ایران که اخیرا در مسیر تهران- قم- اصفهان کلیدخورده، بهعنوان نخستین و بزرگترین طرح قطار پرسرعت کشور بهطول 410 کیلومتر درنظر گرفته شده است. این مسیر ریلی نخستین تجربه کشور در دستیابی به فناوری روز دنیا در حملونقل ریلی سریعالسیر است و با تکمیل شدن آن و تحقق سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان سفر از پایتخت تا اصفهان به یک ساعت و ۴۵ دقیقه میرسد.
این پروژه در قالب ۲۲ ست قطار ۸واگنی طراحی شده و شامل دو قطعه تهران- قم به طول ۱۶۵ کیلومتر و قم- اصفهان بهطول ۲۴۵ کیلومتر است که قادر به جابهجایی نزدیک به ۱۶ میلیون مسافر در سال خواهد بود، چراکه زمان سفر با قطار سریعالسیر از تهران تا اصفهان و بالعکس حدود ۲ ساعت طول میکشد و این در حالی است که زمان سفر جادهای حدود ۶ ساعت است. این قطار در طول مسیر از شهرهای قم، دلیجان و میمه نیز عبور خواهد کرد.
قطار سریعالسیر پروژهای است که به اذعان استاندار اصفهان شریان حیاتی برای پایتخت است و بنا به گفته اخیر «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهوری، این پروژه باید به عنوان پروژهای ملی هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به مدت زمان طولانی سپری شده از زمان تصویب طرح و نیز پیشرفت فیزیکی اندک این پروژه، بر لزوم بررسی دقیق ابعاد فنی، اقتصادی و اجرایی این طرح و تعیین تکلیف آن تاکید میکند و میافزاید: اهمیت این پروژه به عنوان پروژهای ملی مطرح است و از وزارت راه و شهرسازی خواستیم در اسرع وقت همه جوانب این پروژه را مورد بررسی قرار دهد و گزارشی جامع در زمینه میزان سرمایهگذاری مورد نیاز، نحوه تأمین مالی، نحوه بازپرداخت تسهیلات و برنامه زمانبندی اجرای طرح به سازمان برنامه و بودجه ارائه دهد تا این سازمان تصمیمگیری نهایی را در خصوص نحوه اجرا و تخصیص اعتبار مورد نیاز انجام دهد.
تاخیر در اجرای طرح قطار سریعالسیر
گفتنی است که طرح قطار سریعالسیر تهران-قم- اصفهان برای نخستین بار حدود 40 سال پیش کلید خورد اما نیمهکاره ماند. بعد از مدتها در سال 82 احداث این مسیر ریلی پرسرعت مطرح شد و در سال 86 با تعیین مسیر حرکت قطار، این طرح روندی جدیتر به خود گرفت که مسئولان کشوری و استانی اجرای آن را پیگیر شدند و قرار بر این بود که این طرح در سال 89 تکمیل شود اما بار دیگر به دلایلی به تعویق افتاد و سرانجام پس از بازنگری پروژه مورد نظر کلنگ این پروژه یک بار دیگر در سال 93 توسط رئیس جمهوری به زمین زده شد.
آنچه درشرایط فعلی مورد توجه است، این است که هر چند دولتمردان همواره از این پروژه به عنوان اولویت فعالیتهای خود نام میبرند، اما نتیجهای که انتظار میرفت هنوز محقق نشده، به طوری که معاون اول رئیس جمهوری ۱۲ تیر سال گذشته در جمع نمایندگان اصفهان در مجلس احداث و راهاندازی قطار سریعالسیر تهران - اصفهان را جزو طرحهای اولویتدار کشور ارزیابی کرد و گفت: ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار منابع لازم این طرح از طریق فاینانس تهیه شده است و این طرح با رعایت ضوابط مهندسی در دولت دوازدهم تکمیل خواهد شد.با این حال شاهد آن بودیم که عملیات اجرایی این طرح به دلیل تغییرات مدیریتی متوقف شد.
رفع موانع
دراین زمینه «حجتالله غلامی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به رفع موانع پروژه قطار سریعالسیر بیان میکند: سعی ما بر بهرهبرداری از پروژه در مدت زمان تعیین شده است. به گفته این مسئول براساس برنامهریزیهای انجام شده، مدت اجرای این طرح ۴ سال خواهد بود و عملیات اجرایی آن در محدوده اصفهان توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) صورت خواهد گرفت. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان تصریح میکند: طرح قطار سریعالسیر اصفهان - قم - تهران با اعتبار ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یوآن (واحد پول چین) فاینانس شده است و هدف از این طرح کاهش زمان سفر از اصفهان به تهران، ایمنی و سهولت و رفاه مردم و جلوگیری و کاهش حوادث جادهای است. وی میافزاید: این قطار ظرفیت جابهجایی سالانه ۱۶ میلیون مسافر را خواهد داشت و برای آن 4 ایستگاه در شهرهای اصفهان، قم، تهران و فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) پیشبینی شده است. غلامی اظهار میکند: علت تاخیر چند ماهه در اجرای پروژه، تغییر در دستگاه اجرایی بود، اینگونه که پروژه قرار بود توسط شرکت زیرساخت انجام شود اما بعد از مدت زمانی تصمیم گرفته شد که پروژه از شرکت زیرساخت گرفته و در اختیار راهآهن قرار گیرد. برای همین اتفاق ساده که باید قراردادها از شرکت زیرساخت به شرکت راهآهن منتقل شود، حداقل6 ماه زمان تلف شد و این فرایند انجام امور را به تأخیر انداخت. اما بحث قابل توجه این است که دوباره تصمیم گرفته شده که پروژه به شرکت زیرساخت بازگردانده شود.
وی توضیح میدهد: با این روال درحالی که طرف چینی، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران را برای پرداخت اعتباراتی که از طریق فاینانس تأمین شده بود میشناخت، با تغییراتی که در مدیریت طرح ایجاد شد، هزینه کردن برای این پروژه با موانعی روبهرو شد.
وی میگوید: خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفت و معرفی شرکت زیرساخت از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان مدیر پروژه مذکور، مشکلات رفع شد و قرار بر تداوم طرح است. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان بیان میکند: 4 کارگاه برای عملیات اجرایی این طرح در محدوده اصفهان در نظر گرفته شده که فعلا 2 کارگاه در حال فعالیتند. با فعالیت بیشتر این 2 کارگاه و با فعال شدن 2 کارگاه دیگر، اجرای طرح ادامه خواهد یافت. وی هفته آینده را زمان برگزاری جلسه هماهنگی عنوان میکند و یادآور میشود: پروژه قطار سریعالسیر فاینانس است و باید در طول 4 سال به انجام برسد ولی از آنجا که یک سال هم زمان برای بهرهبرداری لازم است، این طرح نهایتا باید در مدت 5 سال تکمیل شود.
پیگیری جدی برای تکمیل پروژه
«حسینعلی حاجیدلیگانی» نماینده شاهینشهر و میمه در مجلس شورای اسلامی درباره تعلل وزارت راه و شهرسازی در اجرا و تکمیل پروژه قطار سریعالسیر اصفهان تهران بیان میکند: این پروژه به عنوان یک پروژه بسیار خوب برای تردد در مسیر اصفهان و تهران لازم است و تا به امروز چندین بار کلنگ آن به زمین خورده است اما در رفع موانع آن ارادهای وجود ندارد. متأسفانه کار جدی و اقدامات لازم برای برطرف کردن مشکلات و موانع این پروژه صورت نگرفته است. وی خاطرنشان میکند: همت و پیگیری لازم در راستای تکمیل این طرح وجود ندارد و اختصاص وام به این پروژه نیز از الزامات دیگری است که باید اجرا شود.
توسعه خطوط قطار شهری اصفهان
نسیم زمانی|اصفهان- خبرنگار:
توسعه خطوط قطار شهری اصفهان در اولویت طرحهای عمرانی قرار گرفته و تمام تلاش مدیران شهری و شهرداری اصفهان این است که با دقت و سرعت هرچه بیشتر ساخت و توسعه خطوط قطار شهری ادامه یابد. گفتنی است که ساخت خط دوم قطار شهری اصفهان از مباحثی است که بسیار از آن سخن گفته میشود و البته با احداث آن، زمینه توسعه حمل ونقل ریلی هم در شهر فراهم خواهد شد. در این زمینه «جواد شعرباف» مشاور عالی شهردار اصفهان به سوالات ما پاسخ میدهد.
چه اقداماتی در راستای ساخت خط 2 قطار شهری اصفهان صورت گرفته است ؟
در سال گذشته با حمایت شهرداری اصفهان و تعامل دوطرفه، در جهت بهبود اوضاع مالی سازمان قطار شهری اقدامات مطلوبی صورت گرفت و بخش عمدهای از بدهیها تسویه شد. از نظر مالی هم اتفاقهای خوبی در خط یک قطار شهری افتاده و تکمیل بخشهای باقیمانده در دستور کار قرار گرفته است.
تاکنون چه حمایتهایی انجام شده است؟
سازمان قطار شهری با همراهی شهرداری اصفهان حمایتهای مالی سازندهای در تقویت تلاش پیمانکاران خط یک و ۲ قطار شهری انجام دادند تا ساخت خط ۲ قطار شهری بدون کوچکترین وقفهای ادامه یابد. در نوروز امسال با مصوبه مدیریت شهری و بازگشایی خطوط مترو در ایام تعطیل توانستیم در جهت رفاه حال شهروندان و گردشگران گام نو و موثری برداریم که اتخاذ این تصمیم با استقبال مردم مواجه شد.
پیشروی ساخت خط 2 تا چه مرحلهای بوده است؟
حمایت مردم در استفاده از خطوط مترو انگیزه بیشتری را در جهت تکمیل و ساخت خط ۲ قطار شهری فراهم آورد و باعث شد ساخت خط ۲ و سایر خطوط قطار شهری با قدرت هرچه تمامتر پیش رود. آنچه مهم است تلاش تمام سازمانها در تکمیل سریعتر خط ۲ قطار شهری است، که با تکیه بر تجارب و دانش بهروز متخصصان و تکیه بر توان فنی سازمان قطار شهری اصفهان تکمیل خط ۲ قطار شهری اصفهان بیش از گذشته با سرعت در حال پیشرفت است.
چالش اصلی در این پروژه چیست؟
با توجه به تکانههای ارزی، تامین اعتبارات دغدغه سازمان مذکور به شمار میرود. سازمان قطار شهری با نیروهای کارآمد و توانمند در بخشهای فنی، قراردادی و حقوقی و پشتیبانی در شرایط مطلوبی است و اجرای همزمان طرحهای خطوط ۲ و ۳ و توسعه خط یک حمایتهای مدیران استانی و شهری را میطلبد.